Τηγανίτες ψημένες
πάνω σε πυρωμένη πέτρα και μέσα στο τζάκι, που στην συνέχεια τις μελώνουν σε
ζαχαρόνερο, με καρύδια και κανέλα και το έθιμο με το αναμμένο πουρνάρι συμβολίζουν
τα Χριστούγεννα στις περιοχές της Ηπείρου.
Παλιές παραδόσεις και
έθιμα, με επιρροές από τη θρησκεία, αλλά και τον αγώνα για την καθημερινότητα
έρχονται από το βάθος του χρόνου, στην Ήπειρο
και τηρούνται έως
σήμερα
Είναι τα «σπάργανα το Χριστού», που οι νοικοκυρές σε κάθε
ηπειρώτικο σπίτι ετοιμάζουν για το τραπέζι της παραμονής. Το έθιμο συμβολίζει
τα σπάργανα του Ιησού στην φάτνη και έρχεται από το βάθος του χρόνου. Είναι
ίσως, το πλέον παραδοσιακό στην Ήπειρο, μάλιστα, έχει επηρεάσει άμεσα και τα
Χριστουγεννιάτικα κάλαντα που λένε τα παιδιά την παραμονή της Γέννησης του
Χριστού.
«Ελάτε εδώ γειτόνισσες,
και εσείς γειτονοπούλες,
τα σπάργανα να φτιάξουμε,
και το Χριστό ν' αλλάξουμε...».
Τα παραδοσιακά έθιμα τα συναντάμε και στην γαστρονομία του
τόπου
Βασικό πιάτο για το Χριστουγεννιάτικο τραπέζι, ήταν τα
γιαπράκια, κοινώς λαχανοντολμάδες και συμβόλιζε το φάσκιωμα, του νεογέννητου
Χριστού. Η ονομασία «γιαπράκια» προέρχεται από την τούρκικη λέξη Yaprak που
σημαίνει «φύλλο».
Το αναμμένο πουρνάρι
Τους βοσκούς που πήγαν να προσκυνήσουν το θείο βρέφος και
είχαν ανάψει ένα ξερό κλαδί για να βλέπουν μέσα στην νύχτα, συμβολίζει «το
αναμμένο πουρνάρι». Πρόκειται για ένα πολύ παλιό έθιμο στην Ήπειρο ,που
συναντάται με μικρές παραλλαγές στις διάφορες περιοχές της.
Επίσης παλιές παραδόσεις και έθιμα που έρχονται από το βάθος
του χρόνου, που μεταφέρθηκαν από γενιά σε γενιά κι έχουν ρίζες ή επιρροές από
την αρχαιότητα, τη θρησκεία και την ιστορική διαδρομή ενός τόπου μακρινού της
Καισάρειας στην Καππαδοκία, έφεραν μαζί τους οι πρόσφυγες το 1924, στην νέα
τους πατρίδα που την ονόμασαν Νεοκαισάρεια Ιωαννίνων.
Οι Καππαδόκες πρόσφυγες είχαν μεγάλη πίστη, γι' αυτό πρώτο
τους μέλημα ήταν να χτίσουν Ιερό Ναό αφιερωμένο «στον δικό τους Άγιο», τον Μέγα
Βασίλειο, που είχε διατελέσει επίσκοπος Καισαρείας.
Στην πλατεία του χωριού, από τότε μέχρι σήμερα, τις
Χριστουγεννιάτικες μέρες, οι βαθειά θρησκευόμενοι πρόσφυγες στήνουν δύο
καλύβες. Η πρώτη είναι αφιερωμένη στη γέννηση του θείου βρέφους, και η δεύτερη
στον Μέγα Βασίλειο, τον άγιο της Πρωτοχρονιάς για να θυμίζει σε όλους, όπως η
υπογραμμίζει η Πρόεδρος του Μικρασιατικού Συλλόγου Νεοκαισάρειας Ιωαννίνων πως,
«έρχεται από την Καισαρεία ,όπως λένε τα κάλαντα μας , κρατάει πένα και χαρτί,
βιβλία, είναι φιλάνθρωπος, φοράει μόνο το ράσο του, χωρίς να σέρνουν το έλκηθρο
του τάρανδοι και ελάφια».
Πιστή στην παράδοση, η κάθε οικογένεια στην Νεοκαισάρεια τηρεί με
θρησκευτική ευλάβεια τα έθιμα της πατρίδας. Γλυκά και φαγητά τις ημέρες των
Χριστουγέννων έχουν τον δικό συμβολισμό
«Χερσέ», το ευλογημένο από την Παναγιά φαγητό, όπως λένε οι
πρόσφυγες
Την παραμονή των Χριστουγέννων, στο κάθε σπίτι η νοικοκυρά
μαγειρεύει «χερσέ», σιτάρι μαζί με κοτόπουλο και πριν το σερβίρει στο τραπέζι
για την οικογένεια, πηγαίνει πιάτα με το φαγητό στους γείτονες. Το σιτάρι και
το κοτόπουλο αποτελούν τροφή για ζώα και ανθρώπους, γι' αυτό το φαγητό,
συμβολίζει την επάρκεια των αγαθών στο κάθε σπίτι. Σύμφωνα με την παράδοση η
Παναγία, βρήκε αυτή την τροφή κοντά στην φάτνη για να φάει, γι' αυτό είναι το
ευλογημένο των Καππαδόκων φαγητό της προσφοράς και το μοιράζουν.
Το «κετέ» και το γλυκό «σινί», είναι τα εδέσματα των
γιορτινών ημερών, που δεν λείπουν από κανένα σπίτι. Το «σινί», γίνεται με
χειροποίητο φύλλο, καρύδια και καμένο αλεύρι. Το «κετέ», είναι τσουρέκι σε
σχήμα σαλίγκαρου, ενώ το μυστικό του βρίσκεται βούτυρο με καμένο αλεύρι.
Από το πρωτοχρονιάτικο τραπέζι, δεν λείπει η βασιλόπιττα,
καθώς η «ιστορία» της, είναι άμεσα συνδεδεμένη με την μακρινή τους πατρίδα την
Καισαρεία. Σύμφωνα με την παράδοση τους, όταν επί Επισκόπου Βασιλείου, οι
χριστιανοί υπέστησαν μεγάλο διωγμό, προκειμένου να σώσουν την πόλη της, μάζεψαν
τα χρυσαφικά τους για να τα προσφέρουν ως αντάλλαγμα, ώστε να σταματήσουν οι
διωγμοί.
Όταν ο τύραννος ηγεμόνας και οι στρατιώτες του λεηλατούσαν
την Καισαρεία, μια μεγάλη λάμψη στον ουρανό και ένα χρυσός καβαλάρης, που ήταν
ο μάρτυρας άγιος Μερκούριος, τους αφάνισε και σταμάτησε η καταστροφή. Τα
χρυσαφικά που είχαν συγκεντρωθεί έπρεπε να επιστραφούν στους χριστιανούς της
πόλης. Ο Επίσκοπος Βασίλειος, επειδή ήταν πολύ δύσκολο να γίνει δίκαιη
επιστροφή, πρότεινε οι γυναίκες να ζυμώσουν μικρές πίτες μέσα στις οποίες
τοποθέτησε ένα χρυσαφικό και τις μοίρασε στους πιστούς. Ως εκ θαύματος ο
καθένας βρήκε μέσα στην πίτα, ό,τι ήταν δικό του. Από τότε η βασιλόπιτα με το
«φλουρί», συμβολίζει τη χαρά, τη δικαιοσύνη και την ηρεμία στο κάθε σπίτι..
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου