Γανώνανε τα πρόσωπά τους με μουντζούρα της τέντζερης ή του τηγανιού και έκρυβαν και λίγη μουντζούρα σε ΄να τενεκέ, το είχανε μαζί τους και στα αμασκάρευτα πρόσωπα που συναντούσανε μπροστά τους τα γανώνανε και τους φτιάχνανε τα πιο παράξενα μουστάκια.
Ένα από τα παιχνίδια της Αποκριάς που συναντούσε παλαιότερα κάποιος στην Ήπειρο και σε μερικά μέρη γίνεται αναπαράσταση ακόμη και σήμερα ήταν ο «Βαλμάς». Έθιμο κατά το οποίο δέκα – δεκαπέντε άτομα έκαναν κύκλο γύρω από μία φωτιά και προσπαθούσαν να ρίξουν κάποιο χορευτή μέσα.
Εκτός από τα κοινά γλέντια στα διάφορα σπίτια, γινόντουσαν οι Φωτιές» ή τζιαμάλες όπου οι συγκεντρωμένοι έπιναν, τραγουδούσαν και χόρευαν, παρ΄ όλο το χειμωνιάτικο κρύο. Νέοι, κορίτσια και αγόρια ελαφρά μασκαρεμένα, μαζεύονταν και χόρευαν, ενώ οι ηλικιωμένοι γύρω από μια μεγάλη φωτιά, συμμετείχαν συζητώντας, παρακολουθώντας τους νιούς ή καμαρώνοντας τους δικούς τους.
Σύμφωνα με το εύθυμο αποκριάτικο πνεύμα τραγουδούσαν και χόρευαν και χορούς με σατυρικούς στίχους εκτός από τους άλλους.
Όπως: «Στης ακρίβειας τον καιρό επαντρεύτηκα κι εγώ. Ώχ και πήρα μια γυναίκα πώτρωγε για πέντε δέκα,και την πρώτη τη βραδιά έφαγε πέντε-έξι αυγά, και τη δεύτερη βραδιά προβατίνα με έξι αρνιά, και το τρίτο της το βράδυ, έφαγε ένα γελάδι.»
“Όταν ήμουνα μπεκιάρης έτρωγα κριγιά κι διάρες.Φόντας επαντρεύτηκα όλα τα στειρεύτηκα. Έκανα ένα παιδί κι έτρωγα χλωρό τυρί. Όταν έκανα δυο τρία έτρωγα μπομπότα κρύα κι όταν έκανα πεντέξι ζάρκα ήταν όλα μπλέτσι, κι όταν έκανα δεκάρι ζάρκος βγήκα στο παζάρι.”
Επίσης «Πως το τρίβουν το πιπέρι του διαόλου οι καλογέροι. Με τον κ…μωρέ με τον κ… ..κ.λ.π»
“Μια καλή νοικοκυρά τάντρός της βράζει τραχανά, του φίλου της τυρί κι αυγά. Τάντρός της στρώνει στρώματα πέντε γομαροτόμαρα του βάνει και προσκέφαλο ενα γομαροκέφαλο. Του φίλου στρώνει στρώματα πέντε βαμπακοστρώματα του βάνει και προσκέφαλο ενα βαμπακοκέφαλο. κ.τ.λ”
«Πως χορεύουν τα παιδιά ρίχνουνται σαν τα τραγιά. Πως χορεύους οι γριές ρίχνουνται σαν κοπριές..»
Άλλος μιμητικός χορός των Αποκριών ήταν και ο γανωτζής ή καλαντζής. Ένας από τους χορευτές παρίστανε τον καλατζή και προσποιόταν πως γανώνει ταψιά και κατσαρόλες.
Οι φωτιές αυτές κρατούσαν πολλές φορές και μετά τα μεσάνυχτα και βασικό ρόλο έπαιζαν τα παιδιά του μαχαλά. Αυτά συγκέντρωναν τα απαιτούμενα άφθονα ξύλα από τα διάφορα σπίτια της γειτονιάς με την συγκατάθεση των νοικοκυραίων ή και χωρίς αυτή πολλές φορές κρυφά , και αυτά φρόντιζαν να ξεχιονιστεί ο τόπος.
Όταν θέλαν να διώξουν τους ξενομαχαλιώτες μπροστά από την φωτιά γιατί τους έπιαναν την στια σε σημείο που να μη μπορούν να κάτσουν οι «δικοί » έριχναν χούφτες από αλάτι στη φωτιά, σκάζοντας το αλάτι ανάγκαζε τους παρακαθήμενους να τραβιούνται λίγο παρά όξω από τη φωτιά.
Υπήρχε επίσης και η συνήθεια τις βραδινές ώρες της τελευταίας αποκριάτικης Κυριακής μετά το τέλος του χορού στο χοροστάσι, γίνονταν ειδικές επισκέψεις μεταξύ στενών συγγενών, ανάμεσα σ΄αυτούς και των αναδόχων(νούνοι). ‘Ετσι οι μικρότεροι στην ηλικία επισκέπτοντο τους μεγαλύτερους που τους παρέθεταν ελαφρό και εκλεκτό δείπνο, φεύγοντας τους φιλούσαν το χέρι λέγοντας “Καλή Σαρακοστή”.
“Θα γίνουμε γιατρούδες θα γίνουμε γιατροί
την Καθαρή Δευτέρα θα φάμε πιταστή”
θέλουν να μας βαρέσουν και πάλι σκιάζονται
Παραπέμπω λίγους διαλόγους από το έργο:
Βασιλιάς: Πανάρατε …παιδί μου , έλα εμπρός μου να σου πω, δυο λόγια να σου κρίνω.
Πανάρατος: Τους ορισμούς Σας γροίκησα της υψηλότητός Σας, ήθελα μάθω βασιλιά ποιο ειν’ το προσταγμά σας.
Βασιλιάς: Θέλω να πεις στη κόρη μου την πολυαγαπημένη… να της πεις να παντρευτεί θα κάνουμε τους γάμους…
Εγώ θα σε γανώσω κι ας πάω φυλακή»
Ελάτε να δείτε το Πανόραμα
Για μια φορά στα σοβαρά
Να δείτε όλων τις καρικατούρες
Των πολιτικών κι άλλα πολλά…
Αν είσαι κι αν δεν είσαι του Δήμαρχου παιδί
Εγώ θα σε φιλήσω κι ας πάω φυλακή.
-Ράκια, ράκια, ράκια,
Μας πήρανε τον τέντζερη
Μαζί με τα γιαπράκια.
ΠΡΕΒΕΖΑ
Το Καρναβάλι των Γυναικών, που διεξάγεται κάθε χρόνο την περίοδο των Αποκριών στην μικρή και γραφική πόλη της Πρέβεζας, έχει τη δική του ιδιαίτερη ιστορία, και παρά το γεγονός ότι μετράει περισσότερα από 60 χρόνια ζωής, ελάχιστοι είναι αυτοί που σήμερα ξέρουν την ιστορία του. Με αφορμή λοιπόν την φετινή του διεξαγωγή, θα κάνουμε ένα ταξίδι πίσω στον χρόνο, για να ανακαλύψουμε τις όμορφες και άγνωστες πτυχές αυτής της διοργάνωσης, που φέρει καθαρά γυναικεία υπογραφή.
Το Καρναβάλι των Γυναικών ήταν μία εκδήλωση στην οποία συμμετείχαν αποκλειστικά και μόνο γυναίκες, μικρές και μεγάλες. Η παρέλαση γίνονταν την Πέμπτη πριν από την Καθαρά Δευτέρα, και λάμβανε χώρα στην παραλία της πόλης, όπου ο κόσμος μαζεύοταν περιμετρικά της οδού, για να θαυμάσει τις όμορφες στολές και τις ελκυστικές γυναικείες παρουσίες. Σε σύγκριση όμως με το σημερινό καρναβάλι, που τα κοστούμια δεν είναι τόσο ακριβά, εκείνα ήταν σκέτα έργα τέχνης. Οι περισσότερες γυναίκες τα σχεδίαζαν πολύ πριν τη διεξαγωγή του καρναβαλιού, ενώ οι πιο παλιές ξεκινούσαν να φτιάχνουν τα κοστούμια τους μέχρι και ένα χρόνο νωρίτερα! Αγόραζαν περιοδικά από το εξωτερικό, τα οποία ο ταχυδρόμος τους έφερνε συνωμοτικά στην αυλόπορτα, και τα μελετούσαν προσεχτικά για να πάρουν ιδέες. Οι περισσότερες γυναίκες καθώς τα διάβαζαν, άκουγαν στο ραδιόφωνο ιταλικούς σταθμούς – που πιάνουν από Πρέβεζα – και έπαιρναν πολλά ερεθίσματα από τη γείτονα χώρα. Οι πιο πλούσιες δε Πρεβεζάνες είχαν επισκεφτεί το Μπάρι και τη Βενετία και έφερναν ιδέες, υφάσματα και μάσκες από εκεί, για να τα επεξεργαστούν και να δουλέψουν πάνω σ’ αυτά την επόμενη εμφάνισή τους. Οι στολές τους ήταν αληθινά κομψοτεχνήματα, δουλεμένες στη λεπτομέρεια, από έμπειρα χέρια μοδιστρών, που έκαναν τη νύχτα μέρα, για να μπορέσουν να ράψουν εκείνα τα χρυσοποίκιλτα και γεμάτα πτυχώσεις και στρας φουστάνια.
Όλες οι γυναίκες ανεξαιρέτως φρόντιζαν να δείχνουν πανέμορφες εκείνη την ημέρα, ενώ για πολλές ήταν και μία καλή ευκαιρία να βρουν σύντροφο, καθώς έδειχναν το πρόσωπό τους στην κοινωνία και επιδείκνυαν την ενηλικίωση και την ομορφιά τους. Δεν ήταν μάλιστα λίγοι εκείνοι, που με το τέλος της παρέλασης φλέρταραν τα κορίτσια, και τους ζητούσαν ραντεβού.
Κάθε κοστούμι είχε μία ξεχωριστή ιστορία να πει, μετέδιδε ένα μήνυμα, ενώ τα γκρουπ ανταγωνίζονταν μεταξύ τους για το ποιο θα έχει την καλύτερη στολή. Γι’ αυτό και το καλύτερο κοστούμι κρίνονταν στη λεπτομέρεια, στη ραφή και την έμπνευση. Οι γυναίκες φρόντιζαν όμως πέρα από αυτό, να περιποιηθούν τα μαλλιά τους, να βρουν καλά και άνετα παπούτσια, και φυσικά ένα καλό άρωμα, που θα τους μείνει και μετά την εκδήλωση. Μάλιστα, οι περισσότερες την ώρα της παρέλασης κρατούσαν στα χέρια τους γλυκίσματα, που είχαν ετοιμάσει οι ίδιες από το σπίτι τους ή τα είχαν αγοράσει από τα ζαχαροπλαστεία της πόλης, και τα έδιναν σε όσους παρευρίσκονταν στη γιορτή. Μέσα σ’ αυτή την χρωματιστή και ευχάριστη φρενίτιδα οι γυναίκες ξεχνούσαν για λίγο τις δυσκολίες και τις “απαγορεύσεις” της καθημερινότητας, και όλες μαζί δημιουργούσαν στιγμές τόσο μοναδικές, που θα τις συζητούσαν για εβδομάδες μετά τη λήξη του καρναβαλιού.
Όταν τελείωνε η πομπή με τις στολές, και αφού έκλεινε η μουσική στους δρόμους κι ο κόσμος επέστρεφε σιγά σιγά στα σπίτια του, ακολουθούσε αυστηρά γυναικείο πάρτι στο καλύτερο ξενοδοχείο της πόλης, το Margarona Hotel. Στην αίθουσα τελετών του κινηματογραφικού αυτού ξενοδοχείου, με τους μεγάλους πολυελαίους, τις απέραντες βεράντες και τα αριστοκρατικά έπιπλα, οι γυναίκες έτρωγαν, έπιναν, τραγουδούσαν και χόρευαν μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες, ενώ μάλιστα έπαιζαν και διάφορα παιχνίδια. Φυσικά αυτό που έκανε για εκείνες εντυπωσιακή την βραδιά ήταν η ολοκληρωτική απουσία των αντρών, οι οποίοι είχαν «αποκλειστεί» από αυτήν την privé κατάσταση.
Έκτοτε, κάποια πράγματα έχουν καταφέρει να επιβιώσουν στο χρόνο, και κάποια άλλα έχουν χαθεί ανεπιστρεπτί. Η λάμψη εκείνων των εποχών, τα βουρκωμένα από ενθουσιασμό μάτια των γυναικών, τα υπέρλαμπρα κοστούμια και η αγνότητα της διασκέδασης είναι πράγματα που σήμερα φαντάζουν πολύ μακρινά. Όμως, οι Πρεβεζάνοι ξέρουν ακόμη σήμερα πώς να διασκεδάζουν σωστά και τις μέρες της Αποκριάς η πόλη μετατρέπεται σε ένα υπαίθριο και ατελείωτο πάρτι, στο οποίο συμμετέχουν άντρες και γυναίκες όλων των ηλικιών. Το Καρναβάλι των Γυναικών έχει μεταφερθεί πλέον Παρασκευή, ενώ το Σαββατοκύριακο ακολουθεί το Καρναβαλικό Κομιτάτο και το κάψιμο του Καρνάβαλου στην θάλασσα. Από κάποιο παράθυρο στην Εθνικής Αντιστάσεως ή στο Σεϊτάν Παζάρι, κάποια ηλικιωμένα και θηλυκά ζευγάρια ματιών βλέπουν τη γιορτή και αναπολούν εκείνες τις λαμπρές νύχτες, όπου ο νυχτερινός ουρανός της πόλης φωτίζονταν από τα πυροτεχνήματα, που οι δρόμοι πλημμύριζαν από μουσική και κόσμο και που η πόλη μύριζε σαν αληθινή και ακαταμάχητη γυναίκα.
Από τον Νικόλαο Μπάρδη
Kαθαρά Δευτέρα (αλμυροκουλούρα)
Την Καθαρά Δευτέρα τα κορίτσια ήθελαν να μάθουν ποιον θα παντρευτούν. Έμεναν νηστικά όλη την ημέρα και το απόγευμα έπαιρναν από τρεις Μαρίες, (κατά προτίμηση), από μια κουταλιά αλεύρι, νερό και αλάτι και ζύμωναν μια κουλούρα, την έψηναν, την έτρωγαν και χωρίς να πιουν νερό έπεφταν για ύπνο. Ο άντρας που θα έβλεπαν στον ύπνο τους να τους δίνει νερό να πιουν θα ήταν ο μελλοντικός τους σύζυγος.
ΚΑΛΕΣ ΑΠΟΚΡΙΕΣ ΣΕ ΟΛΟΥΣ!!!!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου